Online marketing bestaat uit verschillende onderdelen. Wil je meer omzet genereren vanuit de webshop? Dan kunnen er verschillende kanalen worden ingezet. Ieder heeft weer zijn eigen doel en daarom kunnen ze op verschillende manier worden ingezet. Wanneer zet je wel kanaal in? En kunnen ze ook tegelijk ingezet worden? Op deze vragen geven we antwoord in deze blog.
Binnen online marketing heb je verschillende kanalen, we hebben de kanalen hieronder opgesomd.
- SEO
- SEA
- Social media
- E-mailmarketing
SEO
SEO is een afkorting voor Search Engine Optimization en hiermee worden de organische resultaten in Google bedoeld, dus niet de advertenties die je in Google ziet. Je hoeft niet betalen om in de zoekresultaten van Google te staan. Hiervoor moet de autoriteit, zoals linkbuilding, de content en de techniek van de website goed staan. Dit zet je in om verkeer naar je website te trekken.
SEA
SEA is een afkorting voor Search Engine Advertising. Hiermee worden juist wel de advertenties bedoeld die je bovenaan en onderaan in de zoekresultaten van Google ziet. Naast in de zoekresultaten heb je ook display advertenties, die zie je als afbeeldingen op de website. Display advertenties worden over het algemeen ingezet om naamsbekendheid te creëren. Search advertenties zijn er ook om verkeer te genereren. Je betaalt vaak per klik.
Social media
Social media is een breed begrip. Je kunt namelijk berichten plaatsen op Facebook, LinkedIn, Instagram, Pinterest en ga zo maar. Ook hier zit een verschil tussen organisch en betaald. Je kunt namelijk gratis berichten plaatsen, maar door advertenties te plaatsen kun je ze aan een specifieke doelgroep tonen. Zo krijgen relevante mensen jouw advertenties te zien.
E-mailmarketing
Bij e-mailmarketing moet je voornamelijk denken aan nieuwsbrieven die worden verstuurd. Iedereen kent het wel, nieuwsbrieven met bepaalde kortingscodes die je kunt gebruiken in een webshop. Door middel van e-mailmarketing kun je je doelgroep warm houden en aansporen tot een nieuwe aankoop.